Op een bijeenkomst voor startups in Amsterdam klaagde topman Eric Schmidt van het moederbedrijf van Google dinsdag over knellende Europese regels. Juist op het moment dat de politie in Parijs een inval deed bij Google op het hoofdkwartier in Frankrijk.
Europese ondernemingen hebben last van ontelbare regeltjes. Dat zei topman Eric Schmidt van Alphabet, het moederbedrijf van Google, dinsdag in Amsterdam bij een evenement voor startende ondernemingen.
Volgens de bestuursvoorzitter van de technologiegigant heeft Europa door de hinderlijke regelgeving een achterstand op de Verenigde Staten. ,,Wij hebben duizenden goede programmeurs uit Europa in dienst. Als in Europa genoeg goede startups waren, dan gingen ze daar wel heen.”
Europese landen zouden meer moeten investeren in universiteiten. Ook is het klimaat in Europa volgens Schmidt niet goed voor ,,gekke ideeën van jonge ondernemers”.
Inval bij Google in Parijs
Ironisch was dat Schmidt zijn uitspraken deed in Amsterdam, terwijl er dinsdag in Parijs een grote politie-actie werd ingezet tegen Google.
In het hoofdkwartier van Google in Frankrijk werd een grote inval gedaan. Naar schatting honderd rechercheurs gingen het pand in Parijs binnen vanwege een onderzoek naar belastingontduiking, meldde de krant le Parisien.
De internetgigant Google zou op grote schaal inkomens voor de Franse belastingdienst verbergen. Het Franse ministerie van Financiën stelde eerder al dat Google in Frankrijk nog zeker circa 1,6 miljard euro belastingschuld heeft.
Argwaan tegen Amerikaanse internetbedrijven
De argwaan van overheden tegenover grote wereldwijd actieve internetbedrijven groeit. Toezichthouders in Frankrijk gaan de dominante positie die techreuzen als Google, Facebook en Twitter op de online-advertentiemarkt hebben grondig onderzoeken. Daarmee volgt Frankrijk het voorbeeld van Duitsland, waar mededingingsautoriteiten eerder al een onderzoek instelden naar het opslaan van privégegevens.
Ook Parijs wil uitpluizen wat het belang van de techreuzen is bij het verzamelen en exploiteren van gegevens, waarmee uiteindelijk de concurrentieslag op de advertentiemarkt wordt aangegaan. De uitkomsten van het onderzoek moeten in de tweede helft van dit jaar worden gepubliceerd en kunnen leiden tot aanbevelingen voor nieuwe wetten of adviezen voor bedrijven om hun gedrag aan te passen.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl